RELACJE
często zachęcamy dzieci do wspólnych zabaw i dzielenia się zabawkami – w parach, małych 3-4 osobowych zespołach
bawimy się z dziećmi w różne role, w „udawanie”, odgrywamy scenki z bajek, z czytanych im książeczek, opowiadanych historyjek
rozmawiamy z dziećmi o tym, co dobre, a co złe, co wolno, a czego nie wolno i dlaczego
razem z dziećmi wykonujemy różne prace w sali, w ten sposób uczymy je wypełniania różnych obowiązków
gdy zapraszamy rodziców i dziadków, wymyślamy takie zabawy i zadania, by dzieci mogły je wykonać razem z nimi
AKTYWNOŚĆ
podsuwamy dzieciom pomysły, „prowokujemy” do działania i stawiania pytań przez przynoszenie różnych przedmiotów (np. pudełka różnej wielkości, obrazki)
zachęcamy dzieci do różnych działań na przedmiotach: dotykania, poruszania, stukania, potrząsania, przesypywania, wsypywania, zgniatania, sklejania
zachęcamy do wykorzystania w zabawie różnych przedmiotów (papier, kartony, miski, pudełka, kasztany, liście, etc.)
dajemy dzieciom przestrzeń do samodzielności, podejmowania decyzji, przejawiania własnej inicjatywy
ZABAWA
umożliwiamy dzieciom różne zabawy, zachęcamy do przebierania się
opowiadamy, jak kiedyś dzieci się bawiły, sięgamy do zabaw ludowych
często, razem z dziećmi, zmieniamy urządzenie kącików zabaw
stosujemy zabawy ruchowe w realizacji różnych zadań (skakanie, kołysanie się, pokazywanie rękoma podczas mówienia wierszyka czy uczenia się liczenia, tworzenie różnych figur i ich rysowanie, poruszanie się po sali w tempie i sposobie charakterystycznym dla różnych zwierząt np. pingwiny, bociany, żaby, etc.)
wykorzystujemy zabawne wierszyki, piosenki, wyliczanki, rymowanki jako podstawę zapamiętania czegoś, jako sygnał zapowiadający jakąś czynność
EMOCJE
gdy opowiadamy dzieciom jakieś historyjki albo czytamy książeczki – rozmawiamy o bohaterach, jak się czuli i dlaczego tak
gdy zdarzy się w grupie jakaś sytuacja trudna – rozmawiamy o tym, jak się czuliśmy
razem szukamy różnych sposobów na to, jak kogoś pocieszyć, uspokoić np. przed snem albo gdy ktoś nam sprawił przykrość, zezłościł albo niechcący oblał wodą nasz rysunek
staramy się tworzyć sytuacje, w których dzieci doświadczą różnych emocji: np., czekanie z rozpoczęciem zabaw, aż wszyscy skończą rysować, radość ze znalezienia miejsca na powieszenie wszystkich wykonanych rysunków, niepokój, czy dobrze zakończy się opowiadana, trzymająca w napięciu historia
MIEJSCE
razem z dziećmi dbamy o naszą salę, razem sprzątamy, układamy zabawki, podlewamy kwiaty, karmimy ptaki
zachęcamy dzieci do utrzymywania porządku na swojej półce, w kartonie, w teczkach z rysunkami – pomagamy układać, przestawiać
razem dbamy o dekorowanie sali, szczególnie, gdy czekamy na gości
uwzględniamy w kalendarzu pracy ważne wydarzenia w społeczności lokalnej, imprezy regionalne, rocznice, tradycje lokalne (np. festyny osiedlowe, święta, ważne rocznice)
Stąd czerpiemy inspiracje:
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
ZAJĘCIA AKTYWNEGO SŁUCHANIA BATTI STRAUSS
ZAJĘCIA DOBREGO STARTU MARTY BOGDANOWICZ
MUZYKOTERAPIA I BAJKOTERAPIA
KLANZA – ELEMENTY DRAMY
METODA MONTESSORI
PEDAGOGIKA ZABAWY
METODA PROJEKTÓW